poniedziałek, 9 lutego 2015

Pączki amerykańskie (american donuts)

Oryginalny przepis pochodzi z bloga The cake book, jednakże musiałam dodać ok. 5 garści mąki, ponieważ ciasto było bardzo rzadkie - i wyszło bardzo mało słodkie. Jednakże ciasto jest baaaaardzo puszyste, przepyszne, mięciutkie i na pewno nie są to moje ostatnie donuty z tego przepisu. Być może to zasługa mieszania ciasta w maszynie do pieczenia chleba - nigdy nie mieszałam w ten sposób ciasta drożdżowego, mimo specjalnego programu. Tym razem się skusiłam i wcale nie żałuję - ciasto było tak dobrze napowietrzone, że przy wykrawaniu szklanką za każdym razem robiło "puff" ;) Tak więc oto mój przepis, po zmianach.



  • 1/2 kg + 1/2 szklanki mąki
  • 7-8 łyżek cukru (u mnie brąz, więc dałam więcej)
  • 8 jajek (5 żółtek + 3 całe)
  • 125 ml mleka
  • 125g roztopionego i ostudzonego masła
  • 1/2 dużej kostki świeżych drożdży
  • szczypta soli
  • 2 łyżki spirytusu
  • olej do smażenia
  • czekolada, polewy, posypki, cukier puder do przystrojenia
 Drożdże pokruszyć do miseczki. Dodać 1 łyżkę cukru i letnie/ciepłe mleko. Wymieszać do rozpuszczenia drożdży. Dodać 1 łyżkę mąki, wymieszać, przykryć ściereczką i odstawić na ok. 15-20 min.

W tym czasie jajka zmiksować z cukrem "na puszysto" (masa musi być prawie biała, potrwa to ok. 3 min), a masło roztopić.  Kiedy masło będzie już ostudzone, drożdże przelać do jajek i wymieszać.

Tutaj przedstawię sposób mieszania w maszynie do pieczenia chleba. Wlać masę jajeczną z drożdżami, masło, a następnie przesianą mąkę, sól i spirytus. Maszynę zamknąć, nastawić program (u mnie to program pod hasłem "Dough" - 1:50h) i zostawić na wymagany przez maszynę czas.

Jeśli nie macie maszyny, można oczywiście wymieszać ręcznie lub hakiem do ciasta drożdżowego. Przesiać mąkę do miski, dodać masę jajeczną z drożdżami, sól i spirytus, a następnie stopniowo dodawać masło, cały czas mieszając (im dłużej, tym lepiej - tym bardziej napowietrzone będzie ciasto). Odstawić do wyrośnięcia na 1,5h, pamiętając o co najmniej 2-krotnym wyrabianiu podczas wyrastania.

Wyrobione ciasto przełożyć na blat, rozwałkować do grubości 1 cm i wykroić szklanką. Mniejsze kółka zrobić kieliszkiem.


Pączki ponownie przykryć ściereczką i zostawić do wyrośnięcia, tym razem na ok. 30-50 min.


Pączki smażyć bardzo krótko (ok. 10-15 sekund!) z każdej strony, na rozgrzanym tłuszczu. Wykładać na papierowy ręcznik. Ozdabiać po ostygnięciu.

Karnawałowe Słodkości!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz